söndag 5 september 2010

SVAMPTIDER OCH ÄLGKORT!

Underbara söndag.... solen skiner och luften är så härligt frisk.... Det känns att hösten börjar närma sig med stormsteg och jag personligen älskar även denna tid på året... Mörkret som faller och jag får äntligen börja tända upp med stearinljus. Skogspromenaderna är som bäst nu på hösten när man får spana efter alla de läckra svamparna inkl. Rimskivling och citronslemskivling. Jag föredrar att använda Karl Johansvampen då den är en av våra absolut bästa matsvampar, både ur näringssynpunkt och smakmässigt.
Näringsvärde per 100 g i en Karl Johansvamp:

Proteiner 5,4 g
Kolhydrater 5,2 g
Mineraler 1,0 g
Fett 0,4 g
Vatten 90 g

I mitten på 1800- talet började man äta svamp vid hovet, en vana som delvis spred sig till adel och herrskapsfolk. Detta berodde på att vår nye kung, Carl Johan Bernadotte( 1794-1878), medförde denna vana från Frankrike. Han ville ha stensopp på matbordet, och så kom denna läckra svamp att i Sverige få namnet Karl Johan...

Här visar jag nu ett höstkort från förra året! Älgen kommer från Skogstokiga.

5 kommentarer:

Petra Maria sa...

Superläckert älgkort. Riktigt skogstokigt!
Massor av Skogstokiga kramar
från mig

Evas Pyssel sa...

Vilket jätteläckert höstkort !!!
Kram Eva

Lena sa...

Har för mig att jag sett detta kort innan..det är tokfint!!
Vi har idag varit i skogen och plockat kantareller..inte massor men till varsin rejäl macka..mums..jag är lite feg när det gäller andra svampsorter..men den gula mumsar jag gärna på!!

Ha en bra vecka!!

Kram Lena

Louise sa...

Hej

Vad kul att du har skaffat dig en blogg.
Läckert kort med Älgen. Så fint ihopsatt med alla fäger och dekorationer.

Kan tipsa dig om att det är en scrapträff i Västervik. Sprid detta gärna vidare till alla dina scrapp vänner.
Se nedan:
Scrappträff i Västervik
Vi kommer att anordna en scrappträff
Lördag 16- Söndagen 17 oktober

200:- för 1 dag
300:- för 2 dagar

Lördagen 9.00-22.00
Söndagen 9.00-15.00

I priset ingår det Lunch och Fika och lite annat.

Vid intresse maila hanna@hannaspysselstuga.se eller ring 0490-176 40

Papperalla kommer och har demos!
Eva kommer att visa MCP-Tekniken


Hannas affär hittar du på denna sidan:
Ska nämna att hon har så mycket mer än det som syns i webbutiken.
http://hannaspysselstuga.se/?lang=sv

Ha det bäst.
Kram Louise

Louise sa...

Hej igen

Du ska se att du kommer snart in i bloggen.
Vad jag vet blir det ingen träff i Oskarshamn för då skulle dom redan gått ut med det.
Brukar vara i mitten av september och jag vet att grupen som dom har där uppe på måndagarna är inte igång länge.
Så när det gäller avstånd är nog Västervik det närmaste i nu läget vad jag vet.
Hanna som har butiken är verkligen gullig och så trevlig på alla sätt och vis.
Hoppas du / ni kan komma. Finns bra och billiga boende i Västervik så den biten behöver inte blir så dyr.

Ha det bäst.
Kram Louise

PS: Gillade ditt nya kort speciellt med tyllet.